Martin Lindgren

 

Lärare, mentor SA23A

martin.lindgren@mimersgymnasium.se

Martin Lindgren undervisar i svenska, kommunikation, psykologi, lärande och utveckling samt etnicitet och kulturmöten och är mentor för SA23A.

Erfarenheter: Martin har undervisat i drygt 20 år. Först på Uppsala universitet och andra högskolor, sedan också i gymnasieskolan. Han undervisar och är mentor på heltid sedan 2012 på Mimers gymnasium, men håller fortfarande en kurs i mellanösternstudier vid Stockholms universitet samt ger en del handledning till kandidat- och masterstudenter. Martins forskningsdisciplin är Kulturantropologi och han har genom hela sitt akademiska liv varit intresserad av olika sätt att vara människa på. NPF/AST handlar enligt Martin också mycket om olika sätta att vara människa på; och de broar som det ibland är nödvändigt att slå över okunnighetens gap.

Martin kom till skolan för ett tillfälligt vikariat, men blev kvar då han fungerade väl med våra elever.
– Det är ett utmanande och fascinerande arbete och jag har sällan lärt mig så mycket om detta att vara människa på så relativt kort tid. Min familj är medicinare, en del med inriktning på neuropsykiatri, men på Mimers har jag fått praktisk erfarenhet som inte är tillgänglig på något annat sätt.

Intressen: Martins intressen innefattar kultur, både i bred bemärkelse som hur människor ordnar och förstår sin värld, som i den smalare betydelsen konstarterna.

Tankar kring autismspektrum: Mycket har hänt i vår förståelse av AST de senaste 20 åren. Vi börjar äntligen röra oss från att tala om autismspektrum som ett handikapp till att förstå att det ingår i den stora variationen av att vara människa. Samtidigt som vår förståelse av AST ökat har pedagogiken för den här elevgruppen vuxit fram. Det talas mycket om valfrihet och variation i det offentliga samtalet, men skolan har märkligt nog länge varit likriktande. Detta har nu ändrats. På Mimers gymnasium finns möjligheten att implementera och utveckla en pedagogik som är särskilt anpassad för elever med AST-diagnos.

 

Sofia Leijon

 

Gymnasielärare, Mentor SA23B

sofia.leijon@mimersgymnasium.se

 

Sofia är legitimerad gymnasielärare i samhällskunskap och geografi, men har även handlett eleverna i gymnasiearbetet. Hon började på Mimers gymnasium höstterminen 2014 och leder som både mentor och undervisande lärare sin fjärde SA-klass mot studentexamen.

 

Jessica Werner

 

Gymnasie- och speciallärare/specialpedagog, arbetslagledare för elevhälsan

jessica.werner@mimersgymnasium.se

Tel: 08-12 20 40 40

 

Jessica är legitimerad gymnasielärare (svenska och tyska) och speciallärare och har arbetat på Mimers sedan skolan startade. Förutom att undervisa har hon tidigare varit mentor för flera klasser. Sedan 2019 har Jessica ett särskilt ansvar för skolans Elevhälsoarbete.

Erfarenheter: Jessica är utbildad gymnasielärare och speciallärare och har även läst till sig en magisterexamen i specialpedagogik. Efter lärarexamen började Jessica arbeta på en skola med kombinerad dagbehandling. Där arbetade hon med elever med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar och/eller psykosociala svårigheter och har därför stor erfarenhet av den elevgruppen. Jessica har erfarenhet av att arbeta individbaserat där elevens behov får styra.

Intressen: Jessica umgås gärna med familj och vänner eller läser en god bok på sin fritid. Kvalitetstid med de två katterna Turbo och Foxie prioriteras också. Under vintersäsongen står hockey högt på listan, då hon går på Djurgårdens hemmamatcher. Som husägare och småbarnsförälder har Jessica numera en hel del annat att stå i.

Tankar kring autismspektrum: “Jag väljer att inte se diagnosen utan individen bakom diagnosen. Att varje dag få undervisa och lära känna dessa elever gör att jag får massor med nya kunskaper. Framförallt lär de mig att vi alla är människor, men att vi lär oss och fungerar på lite olika sätt! Våra elever öppnar dörrar till helt nytt sätt att tänka och lära. Jag får ständigt nya perspektiv på livet!”

Ronny Husberg

ronny

Gymnasielärare, mentor NA24

ronny.husberg@mimersgymnasium.se

 

Ronny undervisar i matematik och fysik och är en av två mentorer för NA24. Han var med och startade Mimers NA-program och arbetade flera år med skolans utvecklingsarbete i rollen som arbetslagledare och medlem i utvecklingsgruppen.

Erfarenheter: Ronny började sin lärarkarriär på gamla IV-programmet 2007. Många av eleverna som gick där visade tydliga tecken på bland annat AST och ADHD. Ronny märkte att han hade förmågan att nå de flesta. Intresset för elever med dessa diagnoser ökade efter några år på ett ”vanligt” gymnasium och han sökte därför upp Mimers gymnasium. Ronny är legitimerad gymnasielärare i matematik och fysik. Med sig in i läraryrket har han erfarenheter från att ha arbetat både som bussreparatör och busschaufför inom SL-trafiken.

Intressen: Ronny gillar att vara ute i skog och mark och har varit ledare inom scoutrörelsen i över 15 år. Där fick han möjlighet att vara med och lära barn och ungdomar det han tycker är viktigt dvs. natur, miljö och att hjälpa varandra. Musik är ett annat intresse och han lyssnar nästan alltid på musik. Det är mest hårdrock från 80-talet men det slinker förbi de mest otippade låtarna ibland. Ronny dansar gärna bugg ute på någon danslokal och har ofta en gitarr nära till hands, man vet aldrig när det är läge att ta några ackord.

Tankar kring autismspektrum: Elever behöver en studiesituation som är anpassad efter deras behov oavsett om det finns någon bakomliggande diagnos eller inte. Elever inom AST är i extra behov av anpassning och det krävs små grupper för att få det att fungera. Många elever behöver mer tid och förklaringar på olika sätt. Det viktigaste känns ändå att vara en bra medmänniska och möta eleverna med värme och förståelse.

 

 

Hanna Aronsson

hanna

 

Gymnasielärare, förstelärare, arbetslagledare
hanna.aronsson@mimersgymnasium.se

Hanna Aronsson är legitimerad lärare i biologi, naturkunskap och filosofi. Hanna har en doktorsexamen i etologi och en kandidatexamen i teoretisk filosofi. Hanna är med i skolans utvecklingsgrupp och har ett särskilt ansvar för utbildningens förankring i relevant forskning.

Erfarenheter: Inom ramen för sina biologistudier har Hanna studerat tänkande, beteende och inlärning från ett biologiskt och neurovetenskapligt perspektiv, vilket hon har kompletterat med studier i medvetandefilosofi. Hanna har tidigare undervisat och handlett studenter på universitetsnivå. Hon kom till Mimers gymnasium på ett vikariat 2012 och har sedermera vidareutbildat sig till gymnasielärare.

Intressen: Hanna brukar uppskatta naturupplevelser samt diskussioner om vetenskap och filosofi.

Tankar kring autismspektrum: Jag ser det som en intressant utmaning att anpassa undervisningen efter elevernas olika förutsättningar och tänkande. I de små klasserna på Mimers gymnasium har man verkligen möjlighet att planera lektionerna med varje enskild elev i åtanke. Det är fantastiskt att se eleverna blomstra i en miljö där de kan komma till sin fulla rätt.